tirsdag 1. juli 2008

Drivhustour

Drivhuset er ca. 10 kv2 og vi har åpent gulv, dvs. vi har karm og åpent ned til bakken. I midtgangen er det lagt duk og singel slik at vannsøl renner gjennom. Vi er veldig fornøyd med ordningen.
I tillegg er det fire automatiske lukeåpnere (temperaturstyrt vha olje som varmes opp) og innlagt lys og varme (I.R og vifteovn) En temperatursensor forteller oss hvor mange grader det er i drivhuset til enhver tid. Den leser vi av inne i huset. Lys og varme fjernstyres også inne fra stua.
-
I plantekassene har jeg en blanding av huminal og kukompost (fra Bauhaus). Overflaten blir ikke hard og skorpete som jeg har sett at det kan bli av mange andre typer kjøpejord.
I spirekassene bruker jeg uten unntak så -og kaktusjord. Den er porøs og inneholder den næringen som små spirer/stiklinger trenger.
-
Når vi vanner, så gjør vi det grundig: Stikker hageslangen ned i jorda litt til side for plantene og metter jorda med vann. Det gjør at man ikke trenger å vanne på et par dager og så får man 'maurflukt' *lol*. Men til neste år er det vel "fare" for at vi investerer i automatisk dryppvanningsanlegg. Det står i alle fall høyt på ønske/gjørelisten.
-
Det er første året vi har drivhus og det blir prøve-og-feile-år. Jeg har allerede blogget innhøstede Zuccini/Squash (og flere er i anmasj) og druene har dere sett.
-
I tillegg har jeg masse tomatplanter, agurk, paprika og salat. Reddiker er allerede høstet. Og så har jeg 'barnehagen': Et minidrivhus inne i drivhuset som jeg har stiklinger og frøspiring inni.



Her kommer du inn døra og ser til høyre:
Tomater, bak der står salat og paprika og drue i hjørnet.



Rett frem står 'barnehagen' og litt rot. Til venstre for den er nok en drue og zuccini foran den igjen og tomater.


Og til venstre for døra når du kommer inn har vi agurkplanter. Og inn i hjørnet som man ikke ser; Kiwi.
..
Vi må ta en nærtitt på tomatene:

Dette er White Current. De blir ikke røde, men enda litt mer grønn/gul i fargen enn dette.


Yellow Banana legs er noen snålinger!

-
Til slutt Oliven - innkjøpt hos Plantasjen


Mye grønt her som til slutt skal ha andre farger :o)
-


Besøk gjerne også Paal - du får se video fra drivhuset hans.

5 kommentarer:

Paal Christian sa...

Takk for titten og beskrivelse av hvordan du gjør ting. Takk for lenke også!
Håper flere kan ta utfordringen å vise rundt i drivhuset sitt! :-)

Anonym sa...

Åh. Der var det mye digg. Forhåpenligvis ser mitt drivhus ut slik neste år. I dag har vi ryddet plass til drivhuset og forhånetligvis støyper vi ringmur neste uke. Jeg gleder meg!

Kathrine sa...

Spent på olivene dine. Tenker og tenker på drivhus jeg og, men da kommer jeg sikkert til å flytte inn der...
Men en gang.
Her er det nydelig solnedgang nå. Himmelen brenner. Har ikke lyst til å legge meg i kveld. Men har ikke ferie riktig enda.
Fin kveld til deg.-)

Anonym sa...

Tusen takk for rundturen i drivhuset ditt. Skal bli artig å høre om smaksforskjellene på tomatene.

Torill sa...

Det er så kjekt å lese om hagen din, slik vil eg også ha det ein dag. Berre eit spørsmål: Får du moglegheit til å reise på ferie om sommaren? Eg har ikkje samvit til å plante så mykje, mange planter dør når ikkje dei får vatn kvar dag i sommarvarmen.

Ha ein fin dag og sommar vidare!