mandag 21. juli 2008

Innhøsting

Igår lovet jeg deg en rekord. Vel altså jeg mente da bestemt jeg plantet agurk, men ble jammen meg i tvil da jeg fant disse eksemplarene voksende langsetter bakken ved drivhusveggen! Kunne jeg ta så feil - er det squash jeg har plantet?
.
Foten min er støvel i str 41. Til opplysning er den største agurken 55 cm lang, 26 cm i omkrets på det tykkeste og hele 2 (TO) kilo tung! Er det rekord eller?

Det er frilandsagurker jeg har plantet (måtte sjekke frøpakken faktisk), men det sto ikke noe om hvor stor disse kunne bli. Frøene var faktisk to år gamle også fant jeg ut, men spireevnen var like god som du ser.

Saftige og smaker deilig - også ungene syntes de var kjempegode.
...
Jeg rister av meg sjokket og viser videre:
Lekre, røde Sibirtomater

Søte, små White currant. Disse er like små som coctailtomater og de har "rød" smak, nydelige!
Her er tomatene jeg fant på søndag:
f.v: White banana legs, White currant, Sibirtomat.
Basillikum i blomst. Ikke meningen det heller, men det lukter i allefall godt av krydder i drivhuset.
Men best av alt; Druene er spiseklare. Og disse smaker søtt og godt. De er små, men har likevel myyyyye smak!

De skal få henge ennå. Tenker de vokser seg større med mye vanning i dagene fremover.

8 kommentarer:

Paal Christian sa...

Wohooo! For en kjempeagurk! :-D

toja sa...

Wow, det var litt av en kjempe! Også så deilige tomater da! Jeg bruker å ha tomater ute i store murerbøtter, men i år har jeg ikke fått tid. Savner det. Det smaker så utrolig godt det du kan høste i egen hage. Fortsatt god sommer!

Mokki sa...

Stilig! Nå er jeg misunnelig på alle de som har så mye knask i hagene sine ;) Jeg planta kun noen bønner i år og de har sneglene hatt fest på så det ble ikke mye bønner på meg....

Hannes hage sa...

Wow, for noen kjempeagurker! Imponerende. Tomatene dine ser også veldig gode ut, jeg venter på at mine skal bli riktig røde, de første er gjerne spiseklar om en liten uke. Agurker har vi kost oss med noen uker, vi har ikke kjepestore agurker som deg, men vi har gangske mange, ihvertfall mer enn nok. I drivhuset står 5 store agurkplanter. Så vi frotser i agurker, og det kjennes ganske luksus.
Ha en riktig god og solfylt uke.

Torill sa...

Så fantastisk stor agurk du har fått! Og den såg svært god ut. Du har fått til mykje i drivhuset/hagen din. Litt misunnelig. Kom heim frå ferie og alle plantene var døde. Ute hadde dei fått for lite vatn, inne hadde dei drukna. Skal på Plantasjen no...

Anonym sa...

For et fantastisk drivhus du har. Her har du nok lagt ned mange arbeidstimer ja! Godt å se at du blir belønnet med god avling! Og de agurkene..... o la la...

tintin sa...

Å... har du røde tomater allerede du da ( misunnelig) I mitt drivhus er det bare agurker å hente enda. Men 6 agurker er allerede høstet inn. Koselig å ha litt mat utenfor husveggen :-)

Anonym sa...

En skikkelig stor agurk det der ja, agurk er jo godt så kos dere skikkelig med den og alle de andre grønnsakene deres. Misunner virkelig hagen deres jeg.