fredag 11. juli 2008

Ugress eller?

Joda, det finnes mye av det også i hagen vår - overalt og innimellom alt mulig annet som vokser. Men hva er ugress? Ugress for en trenger ikke å være ugress for en annen. Definisjonen må være at ugress er vekster man ikke ønsker å ha på spesielle steder.


-
Jeg fant noe på min fotorunde. Noe kan jeg navnet på og noen får forbli "ukjent".


Engsmelle


En i slekten Campanula som vokser inni Irisen vår.


Hvite Ryllik og avblomstrete Engsoleier.


Krattmjølke- 'Epilobium montanum' vokser overalt innimellom andre høye stauder. Liten, rosa og søt.




Denne vet jeg ikke navnet på, men er mere irriterende enn søt mange steder. Her vokser den inni Iris og Akeleier. Akeleier sprer seg også i hagen vår - som ugress(?)


Markjordbær - vokser innimellom overalt. Litt plagsom, plagsomt mye... Vi overlever denne også.



Praktblåkoll sprer seg som fy! I plen og bed, overalt hvor den kommer til.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nydelige bilder. Veldig mye av ugresset er veldig vakkert og synd å luke bort.

Kathrine sa...

Engsmelle ja. Den kalte vi Smell-Bom-Bom som barn. En drar av blomstene mens en samtidig tetter igjen forran, og smeller den mot håndbaken. Bom!

Ha en flott dag:-)

Elisabeth sa...

Ugress, nei dette er flotte blomster. Jeg elsker markblomster, ja t.o.m løvetann er en vakker blomst for meg ;)

Kathrine sa...

Hei der, i feriemodus:-) Koselig å høre fra deg. Håper du har en fin ferie der du er. Og skulle du være på mine kanter, så hjertelig velkommen skal du være:-) Liten hage, men stort hjerterom.

Har brukt lørdagskvelden til å kartlegge plantene mine. Har runda 100 nå. Får fortsette i morgen. Artig å "samle" og ordne de opp på liste.

Klem:-D