tirsdag 13. mai 2008

Tomater og tjuver

Drivhuset er virkelig blitt hobbyhuset mitt. Jeg kaller den "Evastua" etter min mor. Her er inngangen med en krukke på hver side. I den ene står en overvintret Pelargoinium og i den andre, Kattemynte.

Innenfor dørene ses tomater.
---

Tomater får tjuvskudd, mange tjuvskudd! Disse fjerner jeg for å at næringen heller skal gjøre selve planten sterk og høy. Tjuvskudd er de ekstra skuddene som dannes ved bladene. Her ser du to som i skrivende stund allerede er fjernet ;o)


Men jeg tar ikke bare tjuvskuddene vekk, jeg kniper også vekk ytre del av bladene oppover (bladspissene) av samme grunn som jeg kniper "tjuver". Svigerfar lærte meg dette og dette gjør jeg uten unntak på de tomatene jeg har (vanlige, oppadvoksende). Og når jeg synes planten er høy nok, topper jeg den også (andre regler gjelder for Busktomater, coctailtomater o.lign).

1 kommentar:

Anonym sa...

Det at man skal ta tyvskuddene visste jeg, men det med å knipe halve blader var nytt. Det må prøves i år. Takk for tips.