fredag 30. mai 2008

Nye oppdagelser

Akeleiene sprer seg villig vekk, men jeg luker dem ikke noe særlig for jeg synes de er så nydelige. Jeg fant en rosa utgave idag under Klatrehortensiaen. Jeg skal være flinkere å ta frøstandene og legge i egne, merkede poser etterhvert som de blomstrer av. Har litt planer med en stygg skråning i enden av tomten....



Denne lille blålilla er bitte-bitte liten og jeg måtte legge meg langflat på plenen for å ta bilde av den (ikke ble det så bra heller da) Liten og vakker og et ugress, men pytt. Man må evne å se det vakre i alt som vokser og ikke irritere seg over at det er ugress, har jeg funnet ut. Den kan vokse der og ta seg ut helt til mannen min kommer med klippetraktoren igjen *lol*



Men denne aaaante jeg ikke at jeg hadde! Skulle bare luke litt mellom Duppesoleier og Humleblom og fant denne nydelige Skyggesildren. For en oppdagelse. Kan jo ikke huske at jeg har plantet den heller!!

Skyggesildre - Saxifraga x urbium (syn. Saxifraga umbrosa)


Her er bladene til den sammen planten. Lekre grønne med "pigger" på.