lørdag 15. mars 2008

Roser beskjæres

Det er faktisk på tide å beskjære rosene. Jeg tok meg en runde i hagen i dag og gjorde jobben. Rosene har allerede begynt å få knopper og to hadde fått blad. Mange velger å vente til Bjørka har fått museører - det har jeg aldri gjort.... Det har gått bra hver gang :)



Og så lurer man da, hvor mye skal man kutte? Jeg tar godt i! Skjærer bort alt som er dødt og alle kvister som peker inn mot midten og kutter ned ca. 15-20 cm over bakken. Har den begynt å få knopper, kutter jeg over knoppen, som bildet viser.

Før beskjæring

Etter beskjæring

Her er en fin side med god informasjon om hvordan man beskjærer roser.

Et godt råd til slutt: Ikke kast rosegrener i komposten med mindre de har gått gjennom ei kompostkvern først. De brytes nemlig veldig dårlig ned og du risikerer å stikke fingrene (igjen) når kompostjorden brukes (been there -done that)

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for god beskrivelse! :)

Ha en strålende dag..