mandag 21. september 2009

Høst og litt kaos i hagen

Er det ikke sånn det blir da tro? Litt kaos i bedene rundt omkring ettersom blomstene visner ned. Jeg pleier ikke å rydde vekk noe særlig av det som visner i og med at de legger seg som et beskyttende lag over jorda og røtter.


.
Og jeg har jo ikke hjerte heller til å fjerne noe særlig ennå, særlig ikke når jeg ser at mange ting blomstrer igjen og igjen!

Firtannveronika blomstrer igjen - masse!


...og jammen gjør ikke jordbærene det også! Til og med et lite knudrete jordbær fant jeg. Det skal fuglene få.
.
Men samtidig viser jordbærplantene frem sånne fine blader. Joda, det er høst.
.
Denne Hostaen (Night before Christmas) skulle nok ha blomstret mye tidligere, men ble satt tilbake av de store vannmassene i juli, tror jeg. Nå strutter den, et hode høyere enn Ringblomstene.
.
Mirakelblomstene blomstrer villig. Disse fra frø jeg høstet fra fjorårets planter. Rosa og gule, veldig enkle å få til.
.
Scabiosa har jeg ikke beskåret i det hele tatt. Frøstandene har fått stå og likevel blomstrer den villig vekk. Jeg har blitt skikkelig glad i denne skjønnheten som er så enkel å ha med å gjøre!
.
Om det er kaos i bedene, er det enda mer kaos i garasjen og rundt omkring, men snart, snart skal det bli orden. Vi holder på å rydde før vinteren setter inn. Den kan komme veldig snart; Idag var det bare 4 grader da jeg sto opp. Brrrrr, kaldt å lufte bikkja om morgenen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.Blomstrene dine er jo nydelige.Ja nå går vi mot hvinter og snø ja så fort tiden går...Alle årstider har sin sarm.Ha en riktig fin Høstdag.Bodil

Mia sa...

Firtannvernika,den ser virkelig flott ut, nydelig blåfarge, den har jeg ikke sett før,men dine rosablomstrende jordbær, har du også klart å få fatt i Ramona, som fortsatt setter bær, eller hva heter din sort? Jeg har i mange år hatt en blå scabiosa som jeg satt ofantlig pris på, i fjol sådde jeg en rød også, som jeg dessverre slengte ( trodde den var ettårig!!) i år har jeg funnet både hvite og rose, jeg simpelten elsker denne staude!! men, trenger jeg ikke gå å knipe bort frø altså, det skal jeg huske til neste år, kanskje jeg får noen at kunne så da, frø altså :)