mandag 22. juni 2009

Store stauder

Jeg er tilhenger av store stauder. De gjør mye utav seg, de breier seg godt og hindrer ugress i å trenge frem. Jeg har mest problem med ugress tidlig om våren før disse store staudene har fått vokst seg til.


Skogskjegg rager høyt ved portalen ut i gården. Lupiner foran.




Når jeg snur meg, ser det sånn ut. Prydsvineroten blomstrer snart.
Storkonvall er ferdig blomstret, men bladene er ennå flotte, synes jeg.
Klatrehortensia helt til høyre, blomstrer også nå.
De rosa aksene heter Ormerot og er meget villig, de sprer seg raskt, men er lett å luke. De er glimrende å plante i skråninger hvor ugress skal holdes vekk. De liker også fuktig miljø og er perfekt til å ha rundt damområder.
Iris i to farger og Lupiner
På baksiden av dammen står bl.a Spirea, Valurt og Praktridderspore,
og litt Iris og Stripegress sammen med Kattemynte og Jakobsstige
Ved dammen står en Sandgyvel. Blomstringen er på hell nå.

4 kommentarer:

Silja sa...

Takk Marita! Der ga du meg et navn på de blomstene vi alltid bare har kalt for "rosa tannbørster". Mamma har en slik stående i sin hage som etterhvert (kansje til neste år eller så) skal bli flyttet hit til min hage. Gode minner med denne stauden, for dette var en som min bestemor var veldig gla i og som hun hadde i hagen sin.

Mia sa...

oremroten " tandbørsten" ser interessant ut. Virkelig flott i hagen din nå. Plymspirean/ skogskjegg er jeg glad i, vekker minner hjemmifra. Har tatt med en rot hit, men som du skriver, den ble stor, og det er litt svårt med plass hos meg i min lille hage ( på Konnerud ) - ja ikke så langt vekk :-)

sol sa...

Skogskjegg - tror jeg har slike i hagen. Og nå har de et navn også, det var kjekt. :)

Anne sa...

Du er så flink til å navne alle plantene. Skjønner du har lagt mye jobb i det. Koselig med en rundtur i hagen din!