fredag 23. april 2010

Avokado - hvordan få den til?

Jeg viste frem Avokadoplanten min i et tidligere innlegg og nå vil jeg vise hva jeg gjorde for å få plante av steinen:


Jeg skreller nederste delen av steinen og stikker inn tannpirkere til 'bein'


Så setter jeg den oppi et glass, fyller på vann så det dekker såvidt 'stumpen' på steinen. Kan hende det må stå sånn noen uker før det begynner å komme spire. Du bør bytte vann innimellom så det ikke blir slimete og lukter vondt.



Og når det skjer at det kommer spire, plant den ned i jord, men jorden skal dekke bare halve steinen (den bør ikke bli kvalt)
Og disse vokser fort! Det kom to spirer på den forrige steinen jeg eksperimenterte med :)

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så artig å se igjen. Dette husker jeg at jeg gjorde da jeg var barn, veldig gøy, og som du sier de vokser fort når det først begynner å spire :)

Kathrine sa...

Ja, det er gøy med avokado. Min vokser og fort, men ny potte må skiftes ofte.
Hadde noen for rundt 20 år siden, som ble nesten 2 meter høye:-)