søndag 4. januar 2009

Julens blomster

Det er vel ikke for sent å snakke om julens blomster, hvertfall ikke når de blomstrer for fullt i januar.
.
Hyasinter er vakre og ikke minst velduftende. Jeg har både hvite, blå og rosa i hjemmet. Noen har blomstret av og noen har akkurat begynt å folde seg ut.
.
.
Amaryllis er juleplanten nr. 1, spør du meg. Amaryllis er morsom å følge med fra dag til dag. Man kan nærmest se den folder seg ut. Bildene er tatt med noen dagers mellomrom før og etter nyttår:
.
.
.

Her kan du lese om stell av denne planten som mamma kalte Ridderstjerne.
.
Asalea er en annen vakker juleplante. Man finner dem i rødt (som jeg har), hvit, lilla og rosa. Her kan du lese mer om stell av denne planten som tilhører Rhododendronfamilien.
En rosa Hysasint søker etter støtte, en blå i bakgrunnen er ikke fullt så høy.
.
Og så må jeg jo ta med Orkideen min som blomtrer på nytt igjen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

SÅ flotte bilder av juleplantene. Ser jo at du har grønne fingre. Men ingen julestjerne?

heidi sa...

Å nei, det er aldri for sent eller for tidlig med bilder av blomster!

Nydelig!

Godt nytt år til deg også!

Elisabeth sa...

Nydelige blomster, og nydelige blomsterbilder :)

Laila sa...

Flotte blomsterbilder, jeg har også svibler, to rosa og en hvit, de er store og lukter veldig.Har også en hvit azalia som det ser ut til at jeg også i år klarer å ta livet av, desverre. En stor rød julestjerne, som jeg ikke liker, nekter å takke for seg. Men alle orkideene mine, fem stykker star nå med bristeferdige knopper.
Klem Laila

Sølvis blog sa...

Ja svibler må man ha i julen. Jeg fikk en amaryllis som blomstra av like før jul, men nå etterpå har den kommet med en stilk til, ser ut som den strever litt med å få åpna blomsten. Men jeg lurer på hva jeg gjør med løken etterpå? Lar stilken visne ned? og så?