mandag 27. april 2009

Oppdatering på eksperiment Datura

Jeg klippet ned de lange, skrantete stilkene på Daturaen min og fryktet det verste: Ville den dø nå? Hovedstilken står igjen, og den skyter - hurra!
Toppene satte jeg i jord, men de så ut til å visne, så jeg satte de over i vann. Fikk det rådet av Annes mor. Man skal lytte til erfarne hagefolk!
Og nå ser de de sånn ut:
Bittelitt røtter. Den ene skal fortsatt få stå i vann. Den andre har jeg satt ned i potte med jord. Legg merke til at jeg har satt den i kanten av potten. Jeg har hørt at avleggere setter fortere røtter når de "treffer vegg" (kan det være tryggheten de søker? 'lol')
.
En av stilkene satte jeg i jord og den ser da merkelig nok ut til å klare seg greit for den skyter
Det hadde nok sikkert gått greit med toppstiklingene også rett i jord om jeg hadde tatt bort mesteparten av bladverket. Stiklingene bruker ganske mye energi på å holde bladene grønne istedet for å bruke næring og energi på å sette røtter.
Ekperimentering er nå litt morsomt da - man gjør seg erfaringer man forhåpentligvis husker til senere år.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Datura roter seg egentlig veldig lett, jeg pleier bare å stikke en pinne i jorden, uten et blad på. Vanne jorden godt, og trekke over en pose med mange hull i. Iløpet av 3 uker pleier det å være rot og vekst på plantene. Masse lykke til videre med dine planter

Anne sa...

Så fint det går. Må jo da fortelle at moren min sin Datura står i stuen med knopp!!!!!